Fagleder om GRID: - Det har vært en revolusjon for oss
Siden februar 2022 har Sunnfjord og Ytre Sogn Interkommunale Legevakt, som betjener ti kommuner i Norge med rundt 56 000 innbyggere, benyttet Bliksunds fagsystem GRID. Innføringen av GRID har styrket den interne kommunikasjonen og vært et verdifullt verktøy i helsepersonellets daglige arbeid.
Frode Midtbø Bjørkedal, leder for legevakt og akuttmedisinsk senter ved Sunnfjord og Ytre Sogn, legger ikke skjul på at implementeringen av GRID har vært svært viktig for dem:
"I dag bruker vi GRID til det meste – spesielt til intern kommunikasjon, som å dele nyheter, endringer i prosedyrer eller beskjeder fra ledelsen til de ansatte. Det har virkelig vært en revolusjon for oss å ha et system som er så enkelt og brukervennlig. "
Fra manuelle prosedyrer til digitalt fagsystem
Ifølge Frode Midtbø Bjørkedal, som var med på å implementere GRID, har det nye systemet gitt en rekke fordeler:
"Før vi tok i bruk GRID, var arbeidsprosessen svært manuell. Vi brukte for eksempel Google Docs til å dele informasjon mellom de ansatte. Nå har vi gått fra å bruke mange ulike dokumenter til å ha ett samlet system å forholde oss til, noe som har gitt oss mye bedre oversikt. "
I tillegg til å gi oversikt har GRID også forenklet arbeidsflyten betydelig for de rundt 30 sykepleierne og 60 legene ved akuttmedisinsk senter:
"GRID har gjort arbeidsflyten enklere - særlig fordi de ansatte har systemet med seg overalt. De har tilgang til det fra mobiltelefonen, PC-en og til og med hjemmefra - enten de befinner seg i en utrykningskjøretøy eller på akuttmottaket. På den måten kan de hele tiden sjekke behandlingsprosedyrer, bruke sjekklister og ikke minst dele informasjon med ambulansetjenesten, som vi også har et tett samarbeid med, sier Frode Midtbø Bjørkedal
En viktig funksjon
Frode Midtbø Bjørkedal fremhever spesielt én GRID-funksjon som har lettet administrasjonen deres betraktelig:
"Muligheten til å spore om personalet har lest viktige beskjeder eller oppdaterte behandlingsprosedyrer er svært verdifull for oss. Tidligere måtte vi gå rundt med et fysisk ark for å sikre at alle hadde sett informasjonen og at den hadde nådd de rette medarbeiderne. Det har derfor vært en stor lettelse for oss å få denne funksjonen."
GRID gir trygghet på satellittstasjoner
Det felles fagsystemet er også essensielt i et geografisk utfordrende område som Sunnfjord og Ytre Sogn, som er delt av tre fjorder og fjell, og der nødetatene ligger langt fra hverandre.
"De små kommunene langs kysten og fjordene ligger langt fra nødsentralene og kan ha dårlig dekning. Derfor har vi satellittstasjoner i noen av områdene som betjenes av sykepleiere,"
Siger Frode Midtbø Bjørkedal og legger til:
"Med GRID kan vi enkelt dele behandlingsprosedyrer og annen viktig informasjon med sykepleierne, som de kan få tilgang til og bruke når de møter pasientene. Det gir dem en ekstra trygghet, spesielt i situasjoner hvor de ikke har mulighet til å tilkalle en lege med en gang. ", sier Frode Midtbø Bjørkedal.
I tillegg til at Sunnfjord og Ytre Sogn Interkommunale Legevakt bruker GRID til internkommunikasjon, bruker de også systemet til statistikk, rapportering og ressursplanlegging - for eksempel kan de se data om svartid og belastning på telefonene og planlegge bemanningen deretter.
Om Sunnfjord og Ytre Sogn Interkommunale Legevakt:
Sunnfjord og Ytre Sogn Interkommunale Legevakt er et akuttmedisinsk senter som betjener rundt 56 000 innbyggere i ti kommuner hele døgnet. I tillegg har de kveld-, natt- og helgeberedskap for cirka 34 500 innbyggere i seks kommuner. Dette dekker et område på cirka 4550 kvadratkilometer, preget av både fjorder og fjell.