Region Västerbotten først ute med digital støtte for ambulansetjenesten

Regionens nye digitale plattform, GRID, frigjør tid til å fokusere på akuttbehandling, samtidig som den sikrer at ambulanser og utstyr alltid er i topp stand. 

västerbotten

 Ambulansetjenesten i Region Västerbotten er først i Sverige med å ta i bruk Bliksund GRID, en skybasert digital plattform som gjør hverdagen enklere for ambulanse- og helsepersonellet. I Norge brukes plattformen daglig av 15.000 ansatte i helsevesenet og nødetatene for å skape kontroll og oversikt over utstyr og informasjonsflyt.

Region Västerbotten har bidratt til å tilpasse plattformen til svenske forhold. Stian Kvalvik, leder for ambulansetjenesten i regionen, er fornøyd med samarbeidet: 

Stian kvalvik resize

"Med GRID får vi en bedre oversikt og en mer effektiv arbeidsdag. Vi bruker tiden vår bedre og kan fokusere på å løse problemer i stedet for å administrere."

Stian Kvalvik, leder for ambulansetjenesten, Region Västerbotten

 

Regionens ambulansetjeneste har 24 biler fordelt på 13 lokasjoner og 170 ansatte, i tillegg til ekstra kapasitet fra eksterne leverandører av akuttmedisinske tjenester. Totalt gjennomføres opptil 35 000 utrykninger i året, eller rundt hundre per dag. Å rapportere feil og mangler på utstyr og kjøretøy via papir, Excel-ark og permer var tidkrevende og ineffektivt.

Stian Kvalvik forteller at tidligere kunne ansvarlige ledere bli møtt av en dataskjerm full av post-it-lapper når de kom på jobb. Og det var vanskelig å jobbe eksternt under pandemien uten et digitalt system. 

"Vi valgte Bliksund GRID fordi vi så et stort behov for å få kontroll på prosessene i ambulansetjenesten og gå fra manuelle til digitale rutiner. Plattformen kvalitetssikrer oppdragene våre og bidrar til økt pasientsikkerhet. Medarbeiderne kan rapportere hendelser og avvik for å sikre en smidig og effektiv overgang mellom vaktene."


"Ingen grunn til bekymring"

Løsningen fungerer via en app som kan brukes på alle enheter. Den er delt inn i moduler for ulike områder som kjøretøy, utstyr og kompetanse. Viktig informasjon fra ledelsen og ved skiftbytter er lett tilgjengelig, sammen med oppdaterte medisinske retningslinjer. 

"Brukerne trenger ikke å bekymre seg for å gå glipp av viktig informasjon eller at kommunikasjonen ikke når frem til rett person. De færreste tar seg tid til å logge inn og sjekke e-post i en krisesituasjon, men varsler fra en mobilapp er enkle å lese. Det kan dreie seg om trafikkproblemer og annen viktig informasjon."

Utrykningskjøretøyene må være operative, og det medisinske utstyret må være komplett. 

"Feil som ikke rettes opp, kan få alvorlige konsekvenser. Tidligere kunne samme feil bli rapportert av flere ansatte, noe som førte til unødvendig dobbeltarbeid og usikkerhet."

I dag administreres sjekklister og rapportering via Bliksunds plattform. Service og oppfølging rapporteres elektronisk til rett person.

"Kvalitetssikring av organisasjonens administrative rutiner og informasjonsflyt var vårt viktigste mål med den nye løsningen. Og det har vi oppnådd."

Medisinsk kompetanse, i likhet med teknisk utstyr, må oppdateres jevnlig. En modul i Bliksund GRID hjelper regionen med å holde oversikt over de ansattes kompetanseutvikling.  

"Det gir en oppdatert kompetanseoversikt og hjelper oss med å effektivisere opplæring og kompetanseutvikling. Medarbeiderne får automatisk beskjed når det er på tide å ta et kurs."

Stian Kvalvik ser klare fordeler ved at flere regioner tar i bruk Bliksund GRID: "Det vil gjøre det enklere å dele kunnskap, samt utveksle dokumenter og retningslinjer."